Uforutsette utgifter?

Uforutsette utgifter?

Februar/mars måned er den perioden på året hvor NRK Lisens,forsikringer og høye strømregninger dukker opp i postkassen. Disse regningene kan spise opp hele lønningen din og gir derfor svært lite rom for uforutsette utgifter. Dersom du opplever dette nå, så er det på tide at du tar problemet på alvor og ikke minst lærer av det. Og hvis du har vært på Gadgets Store og handlet over evne, ta det med ro.

Dersom du ønsker å unngå dette så anbefaler vi deg å sette opp et «skuddsikkert» system slik at du slipper å oppleve dette en gang til. Vi i Gjeldsproblemer.com har laget et system som vi faktisk bruker selv og som vi anbefaler til alle som vil ha kontroll over økonomien. Det er egentlig laget for å kunne fordele utgifter mellom partnere likt på en rettferdig måte. Men det fungerer som et system som hele tiden lar deg holde kontrollen over inntekter vs. utgifter og er så å si 100% sikkert.

Slik setter du opp ditt system:


1. Budsjett
Økonomi er tall, det fine med tall er at de er veldig system vennlige. I budsjettet før du opp alle inntekter og utgifter. Dette bør være tall som er realistiske, dette gjelder både inntekter og utgifter. Hvis du setter inntektene for høyt eller utgiftene for lavt så går hele systemet i krøll og vil ikke ha noen funksjon. Dersom du er usikker på hvordan du setter opp et budsjett så har vi skrevet en guide til deg her.

Etter du har satt opp budsjett så må vi gruppere de forskjellige kostnadene. Disse skal fordeles på regninger og mat. På regningposten anbefaler vi at du legger på en ekstra tusenlapp hver måned, det vil alltid komme ekstra utgifter og da er det viktig å ha penger til nettopp disse uforutsette utgiftene.

2.Bankkontoer
Du har sikkert en brukskonto i dag som du får lønningen din på. Og den skal få bestå men du trenger faktisk to kontoer til. En som går til regninger (denne trenger du ikke bankkort til) og en konto til mat (denne trenger du et bankkort til).

3. Sette opp autotrekk og legg inn e-fakturar
Nå som du har kontoene du trenger så må du sette opp alt. Først må du gå tilbake til budsjettet å hente ut dine totalkostnader i regninger, så lager du et autotrekk i fra lønningkontoen til regningkontoen, dette samme på matkontoen.

Deretter logger du deg inn i regningskontoen og legger inn avtalegiroer på de som tilbyr dette. Legg også inn trekk til husleie/bokostnader slik at dette blir betalt i fra regningskontoen.

4. Sparing
Ikke alle har råd til sparing og det skjønner vi men om du bare klarer å spare 500,- kr i måneden så er det absolutt verdt det. Det er også en kjempe trygghet dersom du klarer å spare deg opp noen kroner.

OG TIL SLUTT, FØLG BUDSJETTET!



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *